20.9.2020.

Najveće zablude o zimskim gumama

Zima je na pragu pa ćemo se pozabaviti zabludama vezanim za zimske gume. Najopasnije su tvrdnje pojedinih "iskusnih" vozača kako u stvari nema velike razlike između zimskih i letnjih guma, te da je to samo "zavera da bi se uzele pare". Nije zavera. Razlika postoji. Ali zimske gume ne mogu da krše zakone fizike, niti da spreče nekoga da zbog brze vožnje izazove udes. Ali mogu mnogo da pomognu disciplinovanim učesnicima saobraćaja. Ovo su neke od najčešćih zabluda u vezi zimskih guma.

 

Letnje gume sa veoma dubokom šarom mogu da se koriste po snegu

 

Ne - razlika između zimskih i letnjih guma nije samo u dubini i vrsti šare, već i u materijalu od kojih su napravljene. Letnje gume su izrađene od mešavine koja se odlično ponaša pri visokim temperaturama, ali se zato zimi stvrdnu i veoma loše koče i skreću čak i na apsolutno suvom asfaltu pri niskim temperaturama. Zimske gume su napravljene od mekše smeše koja zadržava elastičnost i kada temperatura ode ispod nule, pri čemu karakteristična duboka šara pomaže da "kopaju" kroz sneg i bolje "grebu" po ledu (koliko je to moguće, naravno).

 

Dubina šare na zimskoj gumi mora da bude bar centimetar ili više

 

Ne mora - po zakonu, minimalna dubina šare na zimskim gumama je 4 milimetra. Naglašavamo, to je zakonski minimum, a preporučujemo da zamenite zimske gume mnogo pre nego što dođu do ta krajnja 4 milimetra.

 

Dovoljno je da imam zimske gume samo na pogonskim točkovima

 

Ne, tako je po zakonu bilo nekada, ali već godinama na sva četiri točka morate da imate zimske gume. Naravno, u uslovima i u periodu koji su gore navedeni. Čak i ako izbacimo zakon iz priče, može da bude opasno da imate npr. zimske gume na prednjim pogonskim točkovima, a letnje na zadnjim.

 

Zimske gume mogu da vozim i leti

 

Po zakonu da, ali pri visokim temperaturama one se brže troše, lošije koče, povećavaju potrošnju goriva, lošije "drže" u krivinama i pri oštrim manevrima, bučnije su, a pritom visoke temperature trajno menjaju karakteristike materijala od kojeg su napravljene, pa se zimi više neće ponašati onako kako bi trebalo. Dakle, korišćenje zimskih guma leti donosi višestruku štetu, uključujući i rizik od udesa.

 

Oznaka za zimske gume je M+S

 

Moramo da razgraničimo dve stvari. Po zakonu,  gume koje na boku imaju oznaku M+S smatraju se zimskim gumama. U toj oznaci slovo "M" na engleskom označava blato, a "S" sneg. Međutim, ne postoji nikakav standard koji treba da ispunjavaju po pitanju karakteristika koje treba da imaju na snegu ili pri niskim temperaturama. Zato, ukoliko želite prave zimske gume, kupite one koje pored oznake M+S imaju i simbol pahuljice snega u planini sa tri vrha. Zimske gume moraju da ispune određene uslove da bi mogle da nose ovaj simbol.

 

Lanci za sneg su deo obavezne zimske opreme

 

Lanci su deo obavezne zimske opreme samo ako vozite van naselja. Lance za sneg ili neka druga sredstva za povećanje trakcije (npr. "čarape" za sneg) morate da imate u prtljažniku u periodu od 1. novembra do 1. aprila isključivo ukoliko vozite van naselja i ukoliko je put pokriven snegom, ledom ili poledicom. Naravno da mogu da budu vrlo korisni i u naselju, pa savetujemo da ih uvek nosite i uvežbate da ih brzo montirate, kako ne biste noću u mećavi smrznutih prstiju čitali nejasno napisano uputstvo dok lanci beskorisno leže pored točkova.

 

Neću kolima nigde da idem tih par dana dok pada sneg

 

Koliko puta ste ovo čuli? I kao po nekom nepisanom pravilu, upravo kada padne sneg nešto neodložno vas natera da sednete u kola. Nekoga treba odvesti do lekara, odbaciti do stanice, otići u kupovinu, priteći u pomoć rođaku da upali "na kablove"... I tako se ipak nađete sa letnjim gumama na snegu. Mislite, ok samo polako i sve će biti u redu. Međutim, u saobraćaju ne učestvujete samo vi, i zbog tuđih grešaka ponekad morate naglo kočiti, a tu se momentalno pokazuje razlika između dva tipa guma. Čak ako do ovoga I ne dođe, treba uzeti u obzir da letnja guma na temperaturama ispod 7 stepeni nema svoja svojstva I ‘’uplastiči’’ se, stoga zimska guma nije bitna samo ako vozite po snegu.

 

 

Podsećamo Vas da bez obzira na zakon, najvažnija stavka za svakog vozača mora biti bezbednost. Zimske gume po suvom, ali hladnom vremenu bolje koče i drže put, kao što je i tokom leta na 30+ stepeni to slučaj sa letnjim gumama. Jednostavno, nemoguće je da se jedan tip guma isto ponaša pri veoma različitim vremenskim uslovima.